استاد جلال ذوالفنون درگذشت


جلال ذوالفنون نوازنده صاحب سبک سه تار درگذشت.جلال ذوالفنون که حدود دوهفته پیش عمل جراحی قلب را با موفقیت پشت سر گذاشته بود، عصر امروز یکشنبه 28 اسفندماه به علت خونریزی داخلی در بیمارستان البرز کرج درگذشت.اوستا مدیر برنامه های ذوالفنون این خبر را تایید کرد.



جلال ذوالفنون (۱۳۱۶، آباده - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰، کرج)، موسیقی‌دان و نوازندهٔ ایرانی سه‌تار بود.او در سال ۱۳۱۶ در آباده متولد شد. در کودکی به همراه خانواده‌اش به تهران آمد و فراگیری موسیقی را در ده سالگی در خانوادهای اهل موسیقی شروع کرد. برای ادامهٔ تحصیل به هنرستان موسیقی ملی رفت و در آنجا با سازهای دیگر چون تار و ویلن آشنا شد. ویلن را نزد برادرش محمود ذوالفنون آموخت. در هنرستان از رهنمودهای موسی معروفی در زمینه تکنیک سه‌تار برخوردار شدهم‌زمان با تأسیس رشته موسیقی در دانشکده هنرهای زیبا، به آنجا راه یافت.آشنایی با شخصیت‌های موسیقی ملی ایران از جمله نورعلیخان برومند و دکتر داریوش صفوت، شناخت تازه‌ای از موسیقی اصیل ایران و امکانات وسیع سه‌تار برای وی به ارمغان آورد و از سال ۱۳۴۶ فعالیت خود را روی سه‌تار متمرکز کرد.

او از روش‌های اساتیدی چون ابوالحسن صبا، ارسلان درگاهی و همچنین راهنمایی‌های احمد عبادی بهره یافت. پس از پایان دانشکده در همان جا و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ملی به تدریس سه‌تار پرداخت. در این سال‌ها از راهنمایی یوسف فروتن و سعید هرمزی که از نوازندگان قدیمی سه‌تار بودند برخوردار گردید.

جلال ذوالفنون آثار نوشتاری و صوتی فراوانی در زمینه ی موسیقی ایرانی از خود به جای گذاشته که از بین آنها می‌توان آلبوم‌های گل صدبرگ و آتش در نیستان با صدای شهرام ناظری را نام برد.

سالیانی است که ذوالفنون در زمینه تحقیق و تتبع گام برمی‌دارد و می‌کوشد جوانان را با این قلمرو آشنا کند. مهم‌ترین کار وی پس از تحقیق، تدریس است.


این ضایعه را به خانواده آن زنده یاد و همچنین به جامعه فرهنگی و هنری ایران تسلیت می گویم.

آتش نیستان خاموش شد.

عکس: ساتیار امامی

هزاران شمع تقدیم به او که با نواختنش آتش در نیستان افتاد
و هر نی شمع مزار خویش شود.....
روحش شاد. 
یک شب آتش در نیستانی فتاد
سوخت چون عشقی که بر جانی فتاد
شعله تا سرگرم کار خویش شد
هر نی ای شمع مزار خویش شد
نی به آتش گفت : کاین آشوب چیست؟
مر تو را زین سوختن مطلوب چیست؟
گفت آتش بی سبب نفروختم
دعوی بی معنی ات را سوختم
زانکه می گفتی نیم با صد نمود
همچنان در بند خود بودی که بود
مردی را دردی اگر باشد خوش است
درد بی دردی علاجش آتش است

دانلود آلبوم (ای جان من بی من مرو) از همایون شجریان

برای دیدن عکس در اندازه‌ی اصلی کلیک کنیدبرای دیدن عکس در اندازه‌ی اصلی کلیک کنید



برای دیدن عکس در اندازه‌ی اصلی کلیک کنیدبرای دیدن عکس در اندازه‌ی اصلی کلیک کنید




نام Trackشعردانلود
بی من مروشعردانلود

رها نمی کند ایامشعردانلود

آن دلبر ایامشعردانلود

قطعه لزگیشعردانلود

ساز و آواز - دست به جان نمی رسدشعردانلود
شب ستاره کششعردانلود

قطعه ضربیشعردانلود

دست بنه بر دلمشعردانلود
طرب منمشعردانلود


کتاب الکترونیکی آلبوم «ای جان جان بی من مرو»

تصویرسازی: سهند سلطاندوست

به‌مانند گذشته، یک کتابچه‌ی الکترونیکی این بار برای آلبوم تازه‌ی همایون شجریان و گروه «دستان»، ای جان جان بی من مرو، آماده کرده‌ام. در این فایل پی‌دی‌اف، اشعار اثر و دیگر اطلاعات مربوطه گردآوری شده است. سعی شده این فایل به‌گونه‌ای طراحی شود که ضمن کم‌حجم بودن، از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا دوستان در صورت تمایل بتوانند آن را چاپ کرده و در کنار آلبوم به یادگار نگاه دارند. اشاره به این نکته را لازم می‌دانم که در طراحی کتاب الکترونیکی معرفی آلبوم‌ها همواره سعی کرده‌ام از همان عکس‌ها، رنگ‌ها، فونت‌ها و المان‌های گرافیکی استفاده کنم که در جلد اصلی اثر توسط خانم مژگان شجریان به‌کار گرفته شده (صرف نظر از سطح کیفیت هنری طرح‌های ایشان) تا به‌نوعی میان این فایل‌ها و جلد آلبوم‌ها هماهنگی وجود داشته باشد

دانــلــود |
حجم فایل: ۱.۷۳ مگابایت

آلبوم جدید همایون شجریان و گروه «دستان» منتشر شد


برای دیدن عکس در اندازه‌ی اصلی کلیک کنید
برای دیدن عکس در اندازه‌ی اصلی کلیک کنید

برای دیدن عکس در اندازه‌ی اصلی کلیک کنیدبرای دیدن عکس در اندازه‌ی اصلی کلیک کنید

برای دیدن عکس در اندازه‌ی اصلی کلیک کنیدبرای دیدن عکس در اندازه‌ی اصلی کلیک کنید


نوازندگان گروه دستان را در این آلبوم حمید متبسم (تار)، پژمان حدادی (تنبک و بم‌دایره)، بهنام سامانی (دف و دایره) و سعید فرجپوری (کمانچه) تشکیل می‌دهند. همچنین شهرام غلامی (عود)، رضا آبایی (قیچک) و پویا سرایی (سنتور) به‌عنوان نوازندگان مهمان، در خلق این اثر با گروه دستان همکاری نموده‌اند. تنظیم و طراحی سازهای کوبه‌ای به‌عهده‌ی پژمان حدادی بوده است.

قطعات این آلبوم، به ترتیب به شرح زیر است:

۱.تصنیف «بی من مرو»شعر مولانا
۲.ساز و آواز «رها نمی‌کند ایام»شعر سعدی
۳.تصنیف «آن دلبر من»شعر مولانا
۴.قطعه‌ی لزگی
۵.ساز و آواز شکسته «دست به‌جان نمی‌رسد»شعر سعدی
۶.تصنیف «شب ستاره‌کش»شعر سیاوش کسرایی
۷.قطعه‌ی ضربی
۸.ساز و آواز «دست بنه بر دلم»شعر مولانا
۹.تصنیف «طرب منم»شعر مولانا

طراحی گرافیک را مژگان شجریان و خطاطی نام آلبوم را استاد یدالله کابلی انجام داده‌اند. این آلبوم توسط حمیدرضا ملکی و سمیه حبیبیان در استودیو «آفتاب عالم‌تاب» ضبط شده و ارُد انزابی‌پور میکس و مسترینگ دیجیتال را بر عهده داشته است.

گفتنی‌ست پس از «قیژک کولی» و «خورشید آرزو»، این سومین آلبوم مشترک همایون شجریان و گروه دستان است که روانه‌ی بازار موسیقی می‌شود. دو آلبوم قبلی که توسط شرکت Celestial Harmonies در بازار جهانی منتشر شده، توانسته بود جایزه‌ی Worldmusic را از کمپانی معتبر نقد صفحات موسیقی آلمان به‌دست آورد.

کنسرتی متفاوت از همایون شجریان در آمریکا


همایون شجریان به همراهی گروه همنوازان حصار جهت اجرای تور کنسرت‌های خود در آمریکا بامداد جمعه ۲۱ بهمن، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.

گروه همنوازان حصار از ۱۷ فوریه تا ۲ مارچ در شهرهای نیویورک، واشنگتن، شیکاگو، لس آنجلس، برکلی و هوستن به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.
برنامه‌های این کنسرت، انتخابی از دو کنسرت‌‌ موفق همایون شجریان و گروه همنوازان حصار در ایران به »نام آب، نان، آواز« و »نه گریه‌ای نه خنده‌ای« است.
علی قمصری آهنگساز و سرپرستی گروه حصار را به عهده دارد و در این کنسرت به نوازندگی تار، دیوان و گیتار خواهد پرداخت، در این تور حسین رضایی نیا نوازنده دف، لعیا اعتمادی نوازنده ویولون آلتو ، همایون نصیری سازهای کوبه‌ای، نگار خارکن نوازنده کمانچه و آیین مشکاتیان نوازنده تنبک و دو نوازنده میهمان ویلنسل و کنترباس گروه حصار را همراهی خواهند کرد. 
اطلاعات تکمیلی و نحوه تهیه بلیت این کنسرت‌ها در سایت www.shajarian.info موجود می باشد


دانلود آلبوم سفر عسرت از شهرام ناظری

arshivmusic.blogfa.com.jpg

خواننده : شهرام ناظری
...
   
آهنگساز : دکتر فرخ زاد لایق
...
   
تنظیم کننده : دکتر فرخ زاد لایق
...
   
ترانه سرا : مهدی اخوان ثالث، دکتر شفیعی کدکنی و هوشنگ ابتهاج
...
   
نوازنده ها: یژن کامکار/ دف ، ارسلان کامکار/ عود، شروین مهاجر/ کمانچه، سیامک آقایی، علی بهرامی/ سنتور، نوید افقه/ تمبک، همایون نصیری، کوزه-دمام-دهل و فرخ زاد لایق/ سه تار
ادامه مطلب ...